Wie zijn wij?

In de naam van de Vader en de Zoon en de Heilige Geest, één God.

“We noemen onze kerk de Eritrese Orthodoxe Tewahdo Kerk. Waarom Eritrese: omdat het hoofd van de kerk in Eritrea gevestigd is. En we noemen haar “Orthodox” omdat de kerk het juiste en correcte geloof en leer volgt.
Tewahdo is een Ge’ez-woord dat “één gemaakt worden” betekent; wat betekent dat de Kerk gelooft dat de Heer volmaakt is in Zijn goddelijkheid, en Hij is volmaakt in Zijn menselijkheid, maar Zijn goddelijkheid en Zijn menselijkheid waren verenigd in één natuur genaamd “de aard van het vleesgeworden woord”.

De Eritrese orthodoxe Tewahdo-kerk gelooft dus in “menselijk” en “goddelijk” die verenigd zijn in één “zonder vermenging, zonder verwarring en zonder verandering”. Deze twee naturen “gingen geen moment of een oogwenk uit elkaar”.

De Kerk gelooft in de Eenheid en de Drie-eenheid van God, en God is Drie in Naam, Handeling en Lichaam, en God is één in Goddelijkheid, Autoriteit en Essentie. En de naam van de Drie-eenheid is de Vader, de Zoon en de Heilige Geest.

De Kerk heeft deze vier verschillende kenmerken: één, heilig, universeel en apostolisch – en duidt vier belangrijke onderscheidende kenmerken of onderscheidende kenmerken ervan aan. Het geloof dat de Kerk wordt gekenmerkt door deze vier specifieke ‘kenmerken’ werd voor het eerst uitgedrukt door het Eerste Concilie van Constantinopel in het jaar 381 bij de herziening van de Geloofsbelijdenis van Nicea, waarin het de volgende verklaring bevatte: ‘[ik geloof] in één, heilige, universele en apostolische Kerk. ” (The Creed).

Vóór de komst van het christendom accepteerde mdre agiazi (Eritrea en Ethiopië) de wet van Mozes en wordt sindsdien het land van God genoemd. Dienovereenkomstig heeft ze de sabbat in acht genomen, twee dagen per week gevast, een man laten besnijden op de achtste dag van zijn geboorte, kinderen naar de tempel gebracht op de veertigste en tachtigste dagen na hun geboorte en ze aan God opgedragen samen met de aanbod van jonge duiven en tortelduiven.

Zondag met sabbat in acht nemen, vasten op woensdag en vrijdag net als bij het vasten van Esther en Judith en het besnijden van mannelijke kinderen op de achtste dag van hun geboorte worden nog steeds beoefend in overeenstemming met de Orde van Aanbidding van onze Kerk. Maar nu in plaats van jonge duiven en tortelduiven naar de tempel te brengen, worden mannelijke kinderen op de veertigste dag naar de kerk gebracht en vrouwelijke kinderen op de tachtigste dag van hun geboorte voor de doop.

God zei tegen Abraham: ‘Dit is mijn verbond dat u tussen mij en u en uw nakomelingen na u zult nakomen; elke man onder u zal worden besneden … en het zal een teken zijn van het verbond tussen mij en u. ” (Gen.17: 9-11; Rom.4: 9).
In overeenstemming met dit verbond kunnen de onbesnedenen niet als een lid van Abrahams familie worden gerekend, noch het beloofde land beërven, noch deelnemen aan de vervulling van het verbond, noch wordt hij beschouwd als een lid van het volk van God. (Gen. 17: 7).

Maar in het Nieuwe Testament is de besnijdenis vervangen door de doop. Als men zich niet laat dopen, kan men het koninkrijk van God niet beërven. (Joh.3: 5, Kol.2: 11).
Op basis hiervan is het geloof van de Kerk van Eritrea afgeleid van het apostolische erfgoed en wordt er in het Nieuwe Testament tegen de achtergrond van het Oude Testament getuigenis van afgelegd. Het is uiteengezet door de kerkvaders, zowel in de oude concilies als in hun onderwijs. Het gaat door als een levende realiteit in de kerk in haar leven van aanbidding, prediking en discipline. Kortom, de kerk is een gemeenschap die heeft geërfd en die vasthoudt aan het historische christelijke geloof zoals het door de eeuwen heen is overgeleverd.

De Eritrese orthodoxe kerk Tewahdo is een oosters-orthodoxe kerk met het hoofdkantoor in Asmara, Eritrea. Als lid van de oosters-orthodoxe kerkfamilie (Egypte, Ethiopië, Syrië, Armenië en India), deelt de kerk met hen in wezen een gemeenschappelijk geloof met betrekking tot de goddelijke natuur en andere sacramenten.

Deze reeks artikelen beschrijft in het kort: de leer, het geloof en de orde van de kerk, spirituele leringen, geschiedenis, oecumenische relaties, ontwikkelingsinspanningen en haar bijdrage aan vrede en welvaart van de Eritrese natie.

Moge God de kerk beschermen tegen alle gevaren en uitdagingen. Amen.